Een sociale plaats voor vraag en aanbod

Afgelopen week hebben we het LPM-model afgerond met het bespreken van het begrip makkelijk. Lees het hier. We zullen zeer zeker op het LPM-model terugkomen om meer diepgang aan de begrippen te geven. Want er zit veel meer achter dan tot op heden is aangegeven.

Maar eerst even heel wat anders. Wij zijn deze week naar de Contacta.nl netwerkbeurs in Goes geweest. Daar willen we het toch nog eens over hebben. Wat is eigenlijk een beurs? Een kleine zoektocht op het www geeft ons vele definities. Kijkende naar waar we geweest zijn, denken wij dat dit wel de meest pakkende is:

Markt. Plaats waar een markt wordt gehouden; waar vraag en aanbod samenkomen.

Een markt is namelijk ook al zo’n relatief begrip maar toch. Het is wel een plaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Standhouders staan er om bestaande contacten te ontvangen, nieuwe contacten op te doen en nieuwe handel te “scoren”. Bezoekers komen er misschien om hun behoefte naar een product of dienst (mede) op te lossen. Dat is wat je kunt noemen een plaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen.

Contacta.nl in Goes is naar ons idee zo’n beurs waar met name lokale ondernemers elkaar kunnen ontmoeten en daarmee vraag en aanbod bij elkaar brengen.

Contacten

Nu zijn wij er geweest om met een bepaald doel te gaan kijken. Het doel voor ons was tweeledig. Het eerste doel was: hoe vaak en hoeveel keer wordt er geprobeerd met ons contact te leggen om erachter te komen wat onze (eventuele) vraag is? Met welke vraag lopen wij daar rond en kan de biedende partij dat een stuk invullen? De tweede vraag was voor ons misschien nog leuker. Wie laat er op de beurs zien dat ze met sociale media bezig zijn en hoe laten ze dan zien waar ze te vinden zijn? Oftewel: kan ik vanaf een pad zien dat een bedrijf of mensen van het bedrijf aanwezig zijn op de sociale kanalen?

Eerst even ingaan op de eerste vraag. Ons is altijd geleerd dat het hebben van een stand op een beurs een bepaalde verwachting met zich mee gaat brengen. Een verwachting welke tevens in zal houden het ontmoeten van nieuwe contacten. Het leggen van nieuwe contacten begint op een beurs ook met het aanspreken van mensen. Dat is toch waar?
Laten we zeggen dat welgeteld 3 standhouders ons hebben aangesproken. Voor de ruim 350 standhouders, waarbij veelal meerdere personen in de stand staan, is dat misschien toch wel een beetje aan de lage kant. Nu weten we ook dat het aanspreken van iedereen ook nooit zal kunnen maar nog geen 1% wat je aanspreekt en probeert daarmee contact te leggen is misschien wel wat laag. Een ander doel voor volgend jaar bij de standhouders? Misschien omhoog naar 3%.

Social?

Dan onze tweede reden. Hoe vaak hebben we vanuit het pad kunnen zien dat er bedrijven op de sociale media kanalen duidelijk aanwezig zijn? Daar kunnen we kort in zijn… NUL! Misschien hebben we er één of twee over het hoofd gezien maar veel meer zullen het er niet zijn.

Nu denkt u wellicht: is dat van belang dan? Mogelijk wordt de naam van uw bedrijf dan beter onthouden. Al is de kans daarop niet groot maar toch. Dan een tweede, waar zijn ze te vinden? Velen van u hebben een website. Maar als er nog bij had gestaan dat men te vinden is op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube dan is dat weer een plaats om u op te zoeken en te vinden. Onze marketing geeft toch aan dat we makkelijk vindbaar moeten zijn of niet? Plaats in 2018 in uw stand nu eens een paar stickerletters, logo’s van de diverse mediakanalen en een sticker waar u op de sociale media te vinden bent. Voor de vindbaarheid van uw bedrijf scheelt het, neem dat van ons aan.

First Class

Nu klinkt het misschien of alles kommer en kwel was. Nee, dat was het zeer zeker niet. We hebben mooie en interessante zaken gezien. Zeeland is een innoverende provincie met vele mooie en waardevolle bedrijven.
Toch kunnen we het niet nalaten om een bedrijf er wat extra uit te lichten. Daar werden we namelijk zeer vriendelijk aangesproken met de vraag of we zin hadden in een vlucht. De “stewardess” nam ons mee en zette ons in een virtuele vlucht over de producten van de Dutch Cabin Group. Een erg leuke ervaring. Daarna bood “stewardess” Chris van Akelijen ons koffie met een stroopwafel aan. Dat hebben we niet afgeslagen. Ze begon het gesprek erg prettig door vragen aan ons te stellen in plaats van alleen maar te vertellen. Ze kon onze vraag en aanbod ter plekke niet matchen maar het was zeer zeker een plezierige ontmoeting. En als je dan nog zo een visitekaartje krijgt dan zijn wij helemaal blij.

Dutch Cabin Group krijgt van ons een compliment waarbij onze “vlucht” door Chris en haar andere collega’s First Class was!

Geplaatst in Social Business, Social Media Strategie | Getagged , , , , | Een reactie plaatsen

Social makkelijk maken

Inmiddels hebben we het LPM-model bijna rond. De onderdelen leuk en praktisch van het model zijn verder uitgewerkt. Dan blijft alleen nog makkelijk over. Hoe vaak horen we niet dat het inzetten van de sociale media kanalen ervaren wordt als omslachtig en iets wat veel tijd en aandacht kost? Sommige zaken kloppen zeker. Maar zodra we het makkelijk gaan maken middels de juiste werkwijze en de juiste tools komen de resultaten die beoogd waren sneller naar voren. Dit omdat iets wat als gemakkelijk wordt ervaren ook sneller wordt opgepakt en doorgepakt kan worden. Dus makkelijk is een essentieel onderdeel van het model en iets wat vaak vergeten wordt.

Makkelijk vanuit het LPM-model

Makkelijk is veel leuker

Een voorbeeld van een hele herkenbare situatie is bijvoorbeeld dat we gaan werken met een nieuw digitaal systeem op het werk wat we in het begin lastig vinden. We werken er eigenlijk te weinig mee en weten alles nog niet makkelijk te vinden, dus laat staan om het juist toe te passen. Hierdoor gaan we er steeds minder mee doen. Jammer, want dat type systemen zijn er vaak om het juist gemakkelijker en sneller inzichtelijk te maken.

Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de inzet van de sociale media kanalen. Als we niet weten hoe we ze zo eenvoudig mogelijk kunnen inzetten en gebruiken, zal het veel meer tijd gaan kosten om het door te krijgen. Soms is een simpele specifieke workshop voor de situatie bij je op het bedrijf al voldoende om er meer uit te halen in een kortere tijd. Het leren omgaan met de sociale media kanalen geeft veel meer plezier en gemak in het gebruik. Vaak zien we een aantal zaken terugkomen zoals het niet juist gebruiken van de instellingen of het niet goed maken van afspraken wie wat doet.

Makkelijker wordt het ook wanneer we weten wat je klant zou willen weten aan informatie om de koop nog sneller en gemakkelijker te laten verlopen. Wordt er veel informatie verstrekt maar sluit het niet aan bij wat de klant graag wil weten of horen dan wordt het op den duur zelfs ongemakkelijk omdat er niet gebeurt wat we verwachten.

Embed from Getty Images

Terwijl het geven van de juiste informatie leidt tot resultaten en wordt het vergaren, verwerken en gebruiken daarvan alleen maar makkelijker. Een blog schrijven wordt ineens makkelijk omdat we de vragen herkennen en willen beantwoorden.

Makkelijk is meer dan……..

Als er binnen een bedrijf geen goede afspraken worden gemaakt en niet wordt uitgesproken wat we van elkaar verwachten, zal de inzet van de sociale media kanalen nooit als makkelijk worden ervaren. Het moeten wachten op de juiste informatie of met regelmaat tegen hetzelfde probleem aanlopen zal niet leiden tot een goed en snel resultaat. Dit is jammer en ook niet nodig.
Naar elkaar toe uitspreken wat we verwachten en daar ook aan houden, maakt het zeer prettig om mee te werken. Actiepunten welke niet worden uitgevoerd leiden tot frustratie. Ook bij de inzet van Social. We gaan samen kijken waar de knelpunten zitten en lossen die voor zover mogelijk op. Het moet tenslotte makkelijk worden en plezierig om mee te werken.

Makkelijk is een belangrijk onderdeel. Het zorgt er uiteindelijk voor dat het als plezierig wordt ervaren en er naar gewerkt gaat worden. Maar ook alle andere onderdelen van het LPM-model vormen een belangrijk onderdeel. Samen zorgen ze er voor dat er meer plezier en zonder weinig drempels gewerkt kan en mag worden aan de inzet van de sociale media kanalen. De resultaten zullen dan sneller komen dan dat er geen plan en samenhang is.

Geplaatst in Social Business, Social Media Strategie | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Niet omslachtig maar vooral praktisch

We hebben een start gemaakt met het LPM model waarbij het vooral leuk moet zijn. Alleen dan zijn we er nog niet. Het mag dan wel leuk zijn maar als we het niet praktisch in gaan vullen dan werkt het niet en wordt het al snel een blok aan het been. Samen kijken we hoe we het voor jullie specifieke situatie, en neem dat maar zo breed als het kan, een zo goed mogelijke en werkende praktische invulling kunnen geven. Ook dat onderdeel van het LPM model moet een bijdrage leveren aan het gewenste resultaat. En zonder een praktische invulling kunnen we het niet leuk, en makkelijk maken.

Praktisch LPM model

Hou het werkbaar!

Kunnen we het nou niet wat praktischer maken want het kost zoveel tijd en vraagt aandacht. Waarschijnlijk is dit voor velen herkenbaar.  We kunnen hier maar één reactie op geven. Er is nog weinig naar het begrip praktisch gekeken. Er zijn veelal wel tools om de snelheid en het overzicht qua werk te vergroten. Tools welke je veelal ook nog eens inzicht geven in wat je doet en wat het resultaat inzichtelijker maakt.
Moet dat direct veel geld kosten? Dat hoeft zeer zeker niet. Er zijn ook tools welke goed werken, voor een start, en niets kosten. Alleen de praktijk leert ook dat als het echt gaat werken deze tools snel hun beperkingen hebben. Laten we eerlijk zijn: ondernemen is ook vooruitkijken en daarnaar gaan handelen. Dus misschien is een betaalde tool prettiger en halen we sneller het resultaat.

Maar praktisch werken is ook hoe we veelal redelijk komen tot de juiste content voor de klanten en/of prospects die we kennen. ‘Hoe krijgen we dat nou praktisch ingericht en werkend?’, is een opmerking die we vaak horen. We zullen het zo in gaan richten dat iedereen die er mee te maken heeft een praktische bijdrage levert aan het resultaat.

Wie gaat het doen, we houden het praktischEmbed from Getty Images

Binnen een groot bedrijf is het vaak een standaard situatie dat Social bij de afdeling marketing/communicatie hoort. Klopt veelal, maar toch…… Zitten daar wel de juiste mensen om het op te pakken en het zo in te gaan zetten dat het gaat werken? Want diegene die de inzet van Social Media ziet als een kleine aanvulling van de huidige vormen van de communicatie zal veelal toch bedrogen uitkomen. Maar daarover later eens meer.

Misschien gaat het wel iemand anders oppakken dan iemand van communicatie. Een werknemer die maar twee dagen per week werkzaam is maar wel het juiste gevoel en de juiste gedachte heeft rond de inzet van de sociale kanalen. Als die persoon het leuk vindt, wordt het snel opgepakt en juist ingezet. Beter iets te sociaal dan te weinig resultaat door een pure communicatieve aanpak.

We gaan kijken hoeveel tijd het mag kosten en daar gaan we ons ook aan houden! Door het zo praktisch mogelijk in te vullen zal het werken aan en met de sociale kanalen sneller resultaat op kunnen leveren. We bekijken het vanuit jullie eigen situatie en zoeken dan naar de juiste oplossing voor de tijd waarin we werken.

Geplaatst in Social Media Strategie | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Het moet gewoon leuk zijn

Het LPM model is al aan bod gekomen. Lees het hier nog eens terug. Het is een model waarin een samenhang tussen leuk, praktisch en makkelijk aan de orde komt. Vandaag gaan we uitgebreider op het begrip leuk in. Wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee? Hoe is het toe te passen en te bereiken?
Leuk LPM model

 

Zonder iets leuk te vinden werkt het gewoon niet

We herkennen het wel… een winkel waar we graag iets mogen kopen. We komen er graag. Let maar eens op: veelal staat er iemand die met veel passie, inzet en plezier mensen wil helpen. Iemand die één en al plezier aan het uitstralen is én je persoonlijk kent én je veelal met een lach tegemoet komt.
Die heeft het principe van leuk zeer goed door! Die weet het ook nog op een juiste manier toe te passen. Een goede inzet van leuk leidt tot een goede bijdrage aan een positief resultaat.

Als je zelf iets leuk vindt, doe je het met plezier en dat straal je dan vaak ook uit. Als je een tekst wil schrijven en je weet dat het je klanten zal helpen kun je het met veel meer gemak en plezier doen dan wanneer iemand je zegt dat het moet omdat het werkt. Waar of niet?

Het leuk vinden gaat ook op voor de inzet van de sociale media kanalen. Als je het met plezier en emotie doet, komt dat ook beter over en zal het sneller bijdragen aan een positief resultaat. Dus iemand die het sowieso al leuk vindt, heeft er weinig moeite mee. Die zullen we alleen maar helpen en ondersteunen om het nog gerichter in te gaan zetten.

Blokkades wegnemen

Alleen is het inzetten van de sociale media altijd leuk? Velen ervaren het als lastig en gewoon een “moetje”. We zullen met elkaar eens kijken waar de blokkades liggen waarom het niet leuk is. Als het gewoon als een saai iets wordt ervaren, omdat er niets gebeurt, zullen we het zo gaan aanpassen aan het bedrijf en/of de personen dat het wel leuk wordt gevonden. Want laten we eerlijk zijn, als er ineens een paar leuke zaken vlak voor onze neus gebeuren, zullen we het toch leuker gaan vinden.
Embed from Getty Images

Misschien zijn er wel blokkades omdat men niet weet wat men moet doen. Daar kunnen we een oplossing voor vinden. Of misschien wordt het gewoon dom gevonden, wordt het ook alleen maar als reclame gebruikt en zal het niet werken. Dan is de lol er snel af.

Terwijl als de passie, de juiste inzet én de juiste methode gebruikt wordt het weer leuk gevonden wordt. Kortom: leuk is een belangrijk punt om resultaat te boeken. Hoe groter de cirkel van leuk in het LPM model, des te sterker en groter het resultaat kan worden. Dus hier werk van maken is belangrijk. Je gaat toch ook niets doen als ondernemer wat je echt niet leuk vindt? Dat laat je door anderen doen of je zorgt dat het wel leuk wordt.

Geplaatst in Social Media Strategie | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Het LPM model

De vorige blog ging over de valkuilen die er zoal zijn. Er zijn er eigenlijk nog vele maar het zou te negatief zijn deze te benoemen. Ons motto is dat het inzetten van de sociale media kanalen juist leuk, praktisch en makkelijk moet zijn. Als deze drie punten goed worden beetgepakt, is het resultaat er ook naar. Om het geheel duidelijk te maken even het volgende eenvoudige model:
Leuk praktisch en makkelijk model

Resultaat afhankelijk van

Het resultaat wat we willen halen is een doel. Daar gaan we met elkaar voor! Door het leuk, praktisch en makkelijk te maken, kan er resultaat gehaald worden.

Alleen is het resultaat een gegeven. Deze cirkelgrootte in het model staat vast. Het is een doel wat we opstellen. Niet een doel welke niet haalbaar is maar een doel wat werkt voor je bedrijf. Dat wat we gezamenlijk hebben uitgezocht, bekeken en ook realistisch is. Dus een doel van 400% meer omzet in een toch al zeer volle markt zal het nooit worden.

Een doel stellen is veelal nog niet het moeilijkste. OK, er zijn zeer zeker gegevens voor nodig want even een doel uit je duim zuigen kan iedereen. Maar het moet ook haalbaar en toepasbaar zijn in de markt waarin je als bedrijf aan het opereren bent. Resultaat is waar we voor willen gaan. Het resultaat kan klein zijn maar ook groot. Het is van vele factoren afhankelijk maar die stip aan de horizon is wel wenselijk.
Embed from Getty Images

Leuk, praktisch en makkelijk

Binnen dit model zijn de variabelen leuk, praktisch en makkelijk. Vind iemand die de sociale media moet uitvoeren binnen je bedrijf het niet zo leuk dan neemt die cirkel in grootte af en wordt het resultaat alleen maar minder ondersteund. Vanuit andere hoeken of de andere cirkels zal dus meer gehaald moeten worden om het resultaat wat afgesproken is te halen. Dit gaat natuurlijk ook op voor praktisch en makkelijk.

Andersom is ook het geval. Vindt men het steeds leuker, praktischer en makkelijker dan zal het resultaat alleen maar eerder of gemakkelijker behaald worden.
Vallen ze bijna alle drie weg dan zal middels de inzet van de sociale media het resultaat niet behaald worden. Oftewel: veel werk in het begin om misschien niets te bereiken. Als we dan niet oppassen kan het zelfs een negatief resultaat opleveren.

Maar wat bedoelen we nu met leuk, praktisch en makkelijk? In de volgende blogs zullen we daar meer op ingaan.

Geplaatst in Social Business, Social Media Strategie | Getagged , , , , , | Een reactie plaatsen

Valkuilen van en rondom Social Media

In onze vorige blog hebben we het gehad over geld verdienen met de inzet van Social Media. Het lukt echt alleen wel met een grote mits er bij. Velen trappen helaas in de valkuilen die er zijn rond Social Media. Dan zie je het vaak fout en levert het niet op wat men er van verwacht had. Het wordt dan eerder een deceptie dan een mooi en waardevol iets. Laten we een aantal valkuilen gewoon noemen zodat jullie er in ieder geval niet intrappen.

Het is geen gewone media

We gaan Social Media gebruiken. Het werkt zeggen ze dan. En wat zien we dan gebeuren..? Het wordt op dezelfde manier toegepast als alle andere media kanalen. En dat heeft dus geen enkele zin. Als je het gaat zien als reclamekanaal of alleen maar een verlenging van je website dan werkt het echt niet. Het woord Social zit er niet voor niets in.
Embed from Getty Images
Onlangs kwamen de begrippen boeien en binden in een blog weer voorbij. Dat zijn erg waardevolle begrippen. Maar waarmee ga jij je klanten boeien? Is dat met de zoveelste aanbieding van de week of probeer je er nu eens echt achter te komen wat je klanten echt graag willen zien, lezen of horen? Dan sluit je aan en kan het boeien en binden beginnen. En hou het vooral sociaal. Maak het leuk, ook jouw klanten houden van gemakkelijke en humoristische content. Content waar ze een glimlach van op de mond krijgen werkt beter dan dat ze denken na 3 regels: “ik geloof het wel.” Dus a.u.b. zie het als ander kanaal waar andere content voor wenselijk is.

Doe het zelf met het eigen gevoel

Het is iets van de jeugd dus laten we er maar een stagiaire opzetten. Die kan alles goed opzetten, inwerken en uitwerken. Dan komt het helemaal goed. Helaas……. Dat werkt echt niet.
In de meeste gevallen zien we een erg leuke start wanneer het wordt opgepakt door een jonge stagiaire of zaterdaghulp die weet hoe het is en gaat. Alleen na verloop van tijd vertrekt de stagiaire of gaat de zaterdaghulp ergens anders werken. We zien het dan als een omvallend kaartenhuis. Het brokkelt af en na verloop van tijd zie je niets meer. Erg jammer want klanten vonden het misschien toch wel leuk.
Ons advies: bouw het zelf. Doe het met eigen mensen en roep de hulp in van die zaterdaghulp of stagiaire maar doe het vooral zelf. Krijg zelf het gevoel wat werkt en hoe het werkt. Dan wordt het eigen en wordt het voortgezet ook wanneer ze er niet meer zijn. Misschien kost het wat meer tijd maar het zal uiteindelijk leiden tot een beter resultaat. We zouden het toch leuk maken…..

Maak een plan

Het klinkt zo als een cliché, maar het klopt echt. Bedrijven die het planmatig inzetten, komen verder en behalen veel eerder hun doelen. Alleen maak nou geen plan van 30 pagina’s maar zet het eens op 1 A4’tje. Schrijf eens op wat je graag zou willen bereiken en hoe je dat middels het delen van boeiende en bindende content kan bereiken. En neem van ons aan dat dat werkt. Het maken van contentkalenders kan, maar vergeet niet te laten zien of te vertellen wat spontaan in je opkomt. Dat werkt, dat is Social. Voldoet het niet helemaal aan je plan……. wie geeft er om? Niemand weet het toch. Maak af en toe eens tijd om terug te grijpen naar dat ene A4’tje. Dan ga je ontdekken dat je er inmiddels meer mee hebt gedaan dan je dacht en dat het toch gewerkt heeft. We zouden het toch gemakkelijk maken……

Vanuit je hart

Content vanuit je hart en vanuit je eigen passie werkt. Vergeet dan even die normale media die je in zou willen zetten in de lokale folders en/of kranten. Dat is veelal zoals we het gewend zijn. Maar vertel het eens in je eigen woorden. Laat het eens zien op jouw manier wat je mooi vindt en wat je elke dag bezighoudt. Schrijf eens een blog waar je graag over wilt vertellen. Niet wat je wordt opgedragen door anderen. Schrijf zoals jij denkt dat het zou moeten.
Iemand die niet vanuit passie schrijft en gewoon doet wat ze ooit geleerd hebben vanuit de schoolbanken vergeet een essentiële waarde. Aan de andere kant zit een lezer die ook een mens is. Dus trap er niet in en vertel jouw verhaal én laat het op jouw manier zien.

We kunnen zeker nog wel even doorgaan met valkuilen maar dit zijn er zo een paar. In de praktijk komen we er nog meer tegen dus wie weet zullen we je die ook nog eens vertellen zodat je er niet in zal trappen. Waar denken jullie zoal nog aan? Reageer eens……..

Geplaatst in Social Business, Social Media Strategie | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Geld verdienen met Social Media?

Daar gaan we weer……… We zetten een advertentie in de plaatselijke krant omdat we toch in beeld willen zijn. Maar vraag het jezelf eens af. Wat doet het eigenlijk voor mijn bedrijf? Is het om gewoon in beeld te komen en je naam naar buiten te brengen? Of willen we uiteindelijk ook geld verdienen? Eén van de allereerste lessen marketing die ik mij kan herinneren was er één van: “leuk dat marketing geld gaat kosten maar de directie wil er wel geld voor terugzien, dus het moet een positief rendement opleveren.” Hoe zit dat eigenlijk met de inzet van jullie sociale media?

PR of marketing

Een veel gehoorde uitspraak is: “wij zetten advertenties omdat wij naar buiten willen treden en zichtbaar willen zijn voor onze klanten.” Heel erg herkenbaar en zo in eerste instantie lijkt er ook niets mis mee. Adverteren kost geld, dat klopt. En het begrip zichtbaar zijn is ook essentieel. Doen we niets meer dan zijn we alleen maar minder zichtbaar. Alleen wat voor advertenties zien we veelal? Eentje welke al jaren wordt gebruikt en waarin onze naam en diensten naar voren komen? Als deze geplaatst wordt, noemen wij het wel eens een stukje PR. Naar buiten treden en eigenlijk vertellen, daar zijn we nog…….
Dan hebben we de advertenties met reclames. Deze week in de aanbieding…. Jullie kennen ze zeker wel. Op woensdag wil nou eenmaal de slager zijn winkel vol hebben met mensen die voor een kilogram gehakt komen omdat die in de aanbieding is. De vraag is dan wel eens: “komen ze ook op de andere dagen of komen ze alleen voor de aanbiedingen?” Hoeveel kilogram er extra verkocht moet worden om het er werkelijk uit te krijgen is een behoorlijk pittige berekening welke vele slagers nog wel eens voor verrassingen kan zetten.
De laatste vorm zijn gewoon de mooie advertenties omdat we de lokale krant graag van dienst willen zijn. De opbrengst daarvan is al helemaal een vraagteken.

Marketing, zo is ons altijd geleerd, moet geld op gaan leveren en mag in eerste instantie iets kosten maar moet wel zijn geld terugverdienen. Marketing is nog veel meer. Marketing is nagaan waar mijn klanten behoefte aan hebben. Als de klant elke twee weken een nieuwe bos bloemen in huis wil, of elke vrijdag graag vis wil eten maar ze hebben moeite om het klaar te maken, kan ik daar een oplossing voor bedenken. Een uitspraak is wel eens: “Verkopen is zien kwijt te raken wat ik op de plank heb liggen en marketing is op de plank zien te krijgen wat goed en gemakkelijk verkoopt.”
Met media is het eigenlijk hetzelfde. Als ik niet weet wat ik er uiteindelijk mee ga bereiken en meer klanten naar mijn winkel, zowel offline als online trek, weet ik nooit of ik er goed aan heb gedaan om het uit te geven. Hierbij gaat maar een ding op en dat is ‘meten is weten’.

Meten is weten

Nu vragen wij ons wel eens af wat er goed aan is om iets te meten als ik een advertentie zet in de plaatselijke krant. OK, we weten het bereik. Dat kan misschien 12.500 mensen zijn. Bereik is in dit geval het aantal mensen dat de advertentie gezien kan hebben. Oftewel het aantal mogelijke lezers. Maar hoeveel advertenties lees jezelf vanuit de plaatselijke krant? Wij denken dat het steeds minder zullen worden.

Dan naar online en de sociale media. Ik kan veel meer meten. Er komen veel meer getallen vrij. Bij zeer doelgerichte advertenties via Facebook kan ik exact de gewenste doelgroep bepalen. Dat levert al veel minder ruis op dan via een krant. Ik kan zelf het bedrag bepalen wat ik er aan wil uitgeven en neem maar aan dat een advertentie via Facebook per week veel, echt veel minder kost dan een advertentie in de krant.
Ik kan het zo opstellen dat een online winkel via de website kan zien hoeveel mensen er via die post, advertentie zijn binnen gekomen. Hiermee maak ik het meetbaar en inzichtelijk. Zo krijg ik inzicht in wat voor soort advertenties of andere posts mijn klanten werkelijk interessant vinden. Dit wetende kan ik gaan werken om de juiste informatie te geven zodat mijn klant, of zelfs mijn potentiële klant, de juiste producten koopt of op de juiste manier met mijn producten om zal gaan en dus vaker een herhalingsaankoop zal doen.
Embed from Getty Images
Maar we zien nog veel meer. Hoe vaak is iets gedeeld? Bij het delen wordt mijn bereik ineens vele malen groter. Misschien nog wel veel belangrijker: ik kan rechtstreeks contact aangaan met mijn klanten en/of potentiële klanten. Je kan ze zaken vragen en een eerlijk en goed antwoord geven zodat koopbarrières weg kunnen vallen. Hoe bedoel je: “met Social Media valt er geen geld te verdienen?” Uiteindelijk is het meer en beter meetbaar dan met de normale media.
Webshops hebben vaak een erg mooie extra etalage voor hun producten. Zo kan men zeer goed inspelen via de sociale media op wat voor vragen er zijn over hun producten. Verder kan men blogs wijden aan de producten en zo oprechte en eerlijke informatie verschaffen aan klanten om de producten te kopen of na aankoop op de juiste manier te gebruiken.
Offline kun je als verkopende partij inspelen op de beleving rond jouw bedrijf en/of winkel. Om eens een bakker te pakken, wat komt er allemaal bij kijken om dagelijks zoveel lekker producten in de winkel te krijgen? Wat is de passie van de bakker om het allemaal zo te doen? Er zijn gewoon veel meer mogelijkheden om content te delen wat via de “normale media” veel minder makkelijk is.
Kortom: meetbare content via de sociale media geeft veel meer mogelijkheden om er geld aan te verdienen. Het is meetbaar en je bent er veel minder kosten aan kwijt dan een reeks advertenties in de plaatselijke krant.
Misschien toch eens goed om samen te kijken wat er voor jou en/of jouw bedrijf mogelijk is om geld te verdienen met de inzet van de sociale media. Het gaat er tenslotte om om het leuk, praktisch en makkelijker te maken.

Geplaatst in Social Media Strategie | Getagged , , , , | Een reactie plaatsen

Samen je bedrijf vooruit helpen!

Kennis is macht! Klopt. Maar sterker is: kennis delen is kracht! Kennis is een punt binnen bedrijven waar veel over te doen is. Het is vanuit een bedrijf gezien van zeer grote strategische waarde. Het kan de voorsprong zijn op je concurrent. Of andersom gedacht juist een zwakte als je er geen gebruik van kan maken. Kennis delen begint met samenwerken, samen zorgen dat je bedrijf vooruit gaat. En met samen bedoelen we dan ook écht samen. Geen eilandjes van productie, verkoop en/of marketing maar samen werken aan vooruitgang en daarvoor is kennis essentieel.

Geen silo’s

Onlangs is er een onderzoek geweest waaruit gebleken is dat in een B2C markt de marketeers gaan voor een betere samenwerking tussen verkoop en marketing. Hun samenwerking moet er juist voor zorgen dat de juiste klanten benaderd worden, op het juiste tijdstip, via de juiste kanalen én met de juiste middelen. Nu horen we velen al denken: “Dat is toch juist de kracht van marketing?” Daar zit zeer zeker een grote kern van waarheid in maar ook die afdeling moet aan hun kennis komen om het allemaal juist te doen. En waar zit een deel van die kennis? Bij afdeling verkoop want zij hebben het meest direct contact met de klanten. Dus als zij hun werk goed doen kunnen zij afdeling marketing heel erg veel vertellen over dé klanten en wat ze willen.
Wil je wat meer lezen over dit onderzoek dan kun je dat hier vinden.

Klinkt toch eigenlijk wel heel erg simpel. Maar binnen veel bedrijven zijn de afdelingen verworden tot silo’s. Allemaal afgesloten eilandjes die ieder hun eigen ding doen en denken dat ze er goed in zijn. Alleen dat ‘goed in zijn’ staat wel steeds meer onder druk. Want kennis alleen binnen een afdeling behouden is niet goed. Daar kunnen anderen nooit van profiteren en hun voordeel mee doen. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen functie en weet ook veel van het onderwerp waar ze mee bezig zijn vanaf maar uiteindelijk moeten zij ook met de kennis van anderen hun voordeel kunnen doen.

Gaat dit op voor alle bedrijven? Jazeker! De wegen binnen een klein bedrijf zijn veelal veel korter en die hebben nog als voordeel dat ze vaker met elkaar praten over zaken die er toe doen. Maar ook daar horen wij regelmatig de beroemde opmerking: “Ach, dat is toch niet van belang om door te geven?” of “Als ik het maar weet dan is het voldoende.” Een kleine silo maar het is er wel één.

Kennis is zo leuk

Samen je bedrijf vooruit helpenEn dan komt het mooiste. Als er meer wordt verteld binnen bedrijven over ontwikkelingen, marktbewegingen, klanten, innovaties en/of andere zaken dan ontstaat er veelal een veel meer open cultuur. Ineens komt zoiets naar voren van: “Waarom wisten we dit allemaal niet eerder?” Elke afdeling kan de gedeelde kennis gebruiken in het voordeel voor het bedrijf. Kennis is geen macht meer maar kennis wordt in één keer kracht. Het kan veel breder worden ingezet om de klanten en/of prospects van dienst te zijn. En begin eens met te denken……. Alle kleine beetjes helpen.

Als de silo’s binnen bedrijven verdwijnen en er vanuit een gezamenlijk doel wordt gedacht om groei te realiseren, wordt het voor anderen ook leuker. Jouw kennis kan dan hebben bijgedragen aan die groei. Dat geeft toch alleen maar een trots gevoel. En ben je wel eens bij een bedrijf geweest waar de medewerkers een trots gevoel hadden over hun bedrijf? Dat stralen ze uit wat weer merkbaar is voor de buitenwereld. En kennis delen binnen een bedrijf is daar een belangrijk onderdeel van.

En nu bij jou? Wat kun je doen om kennis sneller te laten delen? Soms kan het heel erg simpel zijn. Leg eens een probleem neer vanuit het bedrijf. Wees open en eerlijk want elk bedrijf heeft er wel één. Een voorbeeld voor een winkel kan zijn: “Hoe krijgen we het wat drukker op de vrijdagavond?” Of voor een adviesbureau: “Hoe spelen we zo snel mogelijk in op ontwikkelingen in de markt of in de sector?” Vragen die we waarschijnlijk wel herkennen. En nu mag niet alleen de afdeling verkoop, marketing of andere afdelingen daar een antwoord op bedenken maar iedereen mag zijn steentje bijdragen om daar iets in te betekenen. Het mag een verwijzing naar een artikel zijn, het mag een verhaal van een klant zijn, het mag een opmerking zijn, het mag een idee zijn. Noem maar op, alles is mogelijk. Maar luister en doe er (mogelijk) iets mee. Niet elke reactie of idee is even waardevol maar er zal maar net die tip, opmerking of idee tussen zitten.
Ander voorbeeld…….. vraag eens wat de medewerkers weten van een prospect waar je graag zaken mee wilt doen. Je zult versteld staan hoe ieders netwerk daar mogelijk toch een steentje aan kan bijdragen. Juist een extra stapje om de prospect alleen maar beter te leren kennen is van belang. Niet direct denken dat ze alles weten. Dat moet afdeling verkoop eigenlijk al. Maar een klein verschil of een klein extra haakje kan al van belang zijn.

Ga er eens met een open mind in en ontdek hoe leuk, spannend en boeiend het kan zijn om kennis te delen. Niet alleen extern maar ook intern. Pak het eens op!! Lukt dat wat minder makkelijk dan kun je ons altijd benaderen voor een open gesprek om eens gezamenlijk daar naar te kijken.

Geplaatst in Social Business, Social Media Strategie | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Is de sociale media nog wel werkelijk sociaal?

We lezen en horen er steeds vaker over. Is de sociale media nog werkelijk sociaal te noemen? Wij vragen het ons zeker wel eens af. We zien op diverse platformen weinig interacties meer. Er wordt op Facebook een post gezet en er wordt op gereageerd. Soms niet eens een bedankje of een korte reactie. De sociale media is ooit met het doel opgezet om op velerlei wijze en met zeer diverse content contact te maken en te hebben met de klanten, je vrienden of zo maar hele onbekende mensen. Alleen dat laatste missen we de laatste tijd wel heel erg.

Sociale media en verkoop

“We moeten meer verkopen door de sociale media” is een uitspraak die wij regelmatig horen. Dus vervallen we in het zenden van boodschappen waar eigenlijk maar weinigen op zitten te wachten. ‘Het verkopen oude stijl’ zoals wij dat wel eens noemen. Mag je dan niet verkopen via de sociale kanalen? Wij denken zeker dat dat een zeer goede mogelijkheid is.
Maar verkopen is toch veel meer dan alleen maar zenden? Verkopen bestaat toch veel meer uit luisteren en dan de interactie aangaan met je potentiële klant of bestaande klant?! Zonder luisteren weet je toch eigenlijk niet wat je klant eigenlijk zoekt. Dus probeer dat ook maar eens doen via de sociale kanalen, luisteren……..
En dan hebben we het over klantcontact. Wij draaien het wel eens om. Hoe ervaren jullie het als je een stukje aandacht krijgt in de “normale werkelijkheid”? Dan is een bedankje van iemand of een felicitatie toch ook erg prettig? Waarom doen we dat dan ineens niet meer op de sociale media?

Op enkele platformen, zoals Twitter, wordt het zo stil omdat we alleen maar zenden en erg weinig met elkaar praten. Maar niet alleen daar. Kijk eens naar Instagram, LinkedIn, Pinterest of andere platformen. Wanneer heb jij iemand voor het laatst een reactie gegeven. Nee, niet een like of iets anders, maar een echte menselijke reactie… Dat is toch veel prettiger.

Meer socialer maken!!

Wij denken er niet alleen zo over. Luister maar even naar Roos van Vugt. Ze geeft naar ons idee precies aan waar het om draait. Ga reageren en zoek de interactie. Mensen vinden dat leuk, dus ook jouw klanten.

Wij gaan meer en meer reageren naar mensen en dat is echt beloofd bij dezen…

 

Geplaatst in Social Business, Social Media Strategie | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Instagram stories, wat kan ik er nu mee?

Dat alles alleen maar visueler wordt, is wel bekend maar hoe moeten we visuele zaken nou nog aantrekkelijker maken voor mijn doelgroep? Wel eens gedacht om via Instagram te werken met stories? Laten we het gewoon maar eens het antwoord van Facebook via Instagram op het populaire Snapchat noemen. Je kan namelijk bijna hetzelfde doen als bij Snapchat.

Instagram

Velen van jullie weten wel dat Instagram een aantal jaren geleden door Facebook is overgenomen. Alleen Instagram is als platform gebleven en dat heeft Facebook geen windeieren gelegd. Het behoorde de afgelopen jaren tot de snelst groeiende platformen. Ook niet gek trouwens in een steeds visueler wordende wereld.

Maar wie gebruikt er nou Instagram? Onderstaande tabel geeft een duidelijk inzicht in wie wat gebruikt.

Gebruik sociale kanalen zoal Instagram

Tabel 1: Bron Social media onderzoek 2017 Newcom

Hieruit blijkt dat Instagram vooral bij de jongeren zeer veel gebruikt wordt. Dus als je doelgroep jongeren zijn vanaf 15 tot 39 jaar dan zit je goed.
Zoals je kan zien is ook Snapchat binnen deze doelgroep zeer populair. Nu zijn Snapchat en Instagram stories goed met elkaar te vergelijken.

We weten nu welke doelgroep we het beste kunnen bereiken. Blijft alleen nog de vraag over wat kunnen we er nu mee en waarom vindt die doelgroep dat nou zo leuk?

Wat kan ik er nu mee?

We willen hier niet helemaal ingaan op hoe Instagram stories werkt. Dat behandelen we misschien een andere keer.
De jeugd houdt niet zo van de gelikte foto’s zoals we die veelal gebruiken. Zij vinden het juist leuk om een extra touch er aan te geven. Middels allerlei zaken welke je toe kan voegen zoals teksten, tekeningen of vele andere zaken geef je een foto een persoonlijke touch. Ze maken hem nog persoonlijker door ter plekke en per direct een eigen draai te geven aan een momentopname.

Als de doelgroep de jongeren zijn, is het wel aan te raden een account te hebben op Instagram en af en toe ook eens te werken met de stories van het platform. Voeg eens een persoonlijk tintje toe. Hier een paar voorbeelden van Instagram stories.

Introducing Instagram Stories from Instagram on Vimeo.

Maak bijvoorbeeld de kleding die je wilt verkopen net iets anders. Kleed een persoon aan en laat deze eens zien met een beetje een vreemd gezicht of een bijzondere hoed op vanuit de mogelijkheden van de stories.
Of maak eens een gerecht iets anders qua karakter en voeg bijzonderheden toe op het bord. Gebruik je fantasie en laat jouw doelgroep zien dat je meer wilt zijn dan die normale winkel en durf eens wat anders toe te voegen.

Onze ervaring leert dat de resultaten verrassend kunnen zijn. De doelgroep zal het waarderen en er zullen veel meer reacties komen op een post. Door het werken met stories maak je het voor de doelgroep veel meer deelbaar. En dat stukje extra bereik kan zeker geen kwaad.
Reacties en/of bereik welke je later om kunt zetten in een bezoek aan je offline of online winkel. Want dat is waar het uiteindelijk om gaat draaien, het behalen van resultaten.

Geplaatst in Instagram | Getagged , | Een reactie plaatsen