Een sociale plaats voor vraag en aanbod

Afgelopen week hebben we het LPM-model afgerond met het bespreken van het begrip makkelijk. Lees het hier. We zullen zeer zeker op het LPM-model terugkomen om meer diepgang aan de begrippen te geven. Want er zit veel meer achter dan tot op heden is aangegeven.

Maar eerst even heel wat anders. Wij zijn deze week naar de Contacta.nl netwerkbeurs in Goes geweest. Daar willen we het toch nog eens over hebben. Wat is eigenlijk een beurs? Een kleine zoektocht op het www geeft ons vele definities. Kijkende naar waar we geweest zijn, denken wij dat dit wel de meest pakkende is:

Markt. Plaats waar een markt wordt gehouden; waar vraag en aanbod samenkomen.

Een markt is namelijk ook al zo’n relatief begrip maar toch. Het is wel een plaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Standhouders staan er om bestaande contacten te ontvangen, nieuwe contacten op te doen en nieuwe handel te “scoren”. Bezoekers komen er misschien om hun behoefte naar een product of dienst (mede) op te lossen. Dat is wat je kunt noemen een plaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen.

Contacta.nl in Goes is naar ons idee zo’n beurs waar met name lokale ondernemers elkaar kunnen ontmoeten en daarmee vraag en aanbod bij elkaar brengen.

Contacten

Nu zijn wij er geweest om met een bepaald doel te gaan kijken. Het doel voor ons was tweeledig. Het eerste doel was: hoe vaak en hoeveel keer wordt er geprobeerd met ons contact te leggen om erachter te komen wat onze (eventuele) vraag is? Met welke vraag lopen wij daar rond en kan de biedende partij dat een stuk invullen? De tweede vraag was voor ons misschien nog leuker. Wie laat er op de beurs zien dat ze met sociale media bezig zijn en hoe laten ze dan zien waar ze te vinden zijn? Oftewel: kan ik vanaf een pad zien dat een bedrijf of mensen van het bedrijf aanwezig zijn op de sociale kanalen?

Eerst even ingaan op de eerste vraag. Ons is altijd geleerd dat het hebben van een stand op een beurs een bepaalde verwachting met zich mee gaat brengen. Een verwachting welke tevens in zal houden het ontmoeten van nieuwe contacten. Het leggen van nieuwe contacten begint op een beurs ook met het aanspreken van mensen. Dat is toch waar?
Laten we zeggen dat welgeteld 3 standhouders ons hebben aangesproken. Voor de ruim 350 standhouders, waarbij veelal meerdere personen in de stand staan, is dat misschien toch wel een beetje aan de lage kant. Nu weten we ook dat het aanspreken van iedereen ook nooit zal kunnen maar nog geen 1% wat je aanspreekt en probeert daarmee contact te leggen is misschien wel wat laag. Een ander doel voor volgend jaar bij de standhouders? Misschien omhoog naar 3%.

Social?

Dan onze tweede reden. Hoe vaak hebben we vanuit het pad kunnen zien dat er bedrijven op de sociale media kanalen duidelijk aanwezig zijn? Daar kunnen we kort in zijn… NUL! Misschien hebben we er één of twee over het hoofd gezien maar veel meer zullen het er niet zijn.

Nu denkt u wellicht: is dat van belang dan? Mogelijk wordt de naam van uw bedrijf dan beter onthouden. Al is de kans daarop niet groot maar toch. Dan een tweede, waar zijn ze te vinden? Velen van u hebben een website. Maar als er nog bij had gestaan dat men te vinden is op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube dan is dat weer een plaats om u op te zoeken en te vinden. Onze marketing geeft toch aan dat we makkelijk vindbaar moeten zijn of niet? Plaats in 2018 in uw stand nu eens een paar stickerletters, logo’s van de diverse mediakanalen en een sticker waar u op de sociale media te vinden bent. Voor de vindbaarheid van uw bedrijf scheelt het, neem dat van ons aan.

First Class

Nu klinkt het misschien of alles kommer en kwel was. Nee, dat was het zeer zeker niet. We hebben mooie en interessante zaken gezien. Zeeland is een innoverende provincie met vele mooie en waardevolle bedrijven.
Toch kunnen we het niet nalaten om een bedrijf er wat extra uit te lichten. Daar werden we namelijk zeer vriendelijk aangesproken met de vraag of we zin hadden in een vlucht. De “stewardess” nam ons mee en zette ons in een virtuele vlucht over de producten van de Dutch Cabin Group. Een erg leuke ervaring. Daarna bood “stewardess” Chris van Akelijen ons koffie met een stroopwafel aan. Dat hebben we niet afgeslagen. Ze begon het gesprek erg prettig door vragen aan ons te stellen in plaats van alleen maar te vertellen. Ze kon onze vraag en aanbod ter plekke niet matchen maar het was zeer zeker een plezierige ontmoeting. En als je dan nog zo een visitekaartje krijgt dan zijn wij helemaal blij.

Dutch Cabin Group krijgt van ons een compliment waarbij onze “vlucht” door Chris en haar andere collega’s First Class was!

Dit bericht is geplaatst in Social Business, Social Media Strategie met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *