Social makkelijk maken

Inmiddels hebben we het LPM-model bijna rond. De onderdelen leuk en praktisch van het model zijn verder uitgewerkt. Dan blijft alleen nog makkelijk over. Hoe vaak horen we niet dat het inzetten van de sociale media kanalen ervaren wordt als omslachtig en iets wat veel tijd en aandacht kost? Sommige zaken kloppen zeker. Maar zodra we het makkelijk gaan maken middels de juiste werkwijze en de juiste tools komen de resultaten die beoogd waren sneller naar voren. Dit omdat iets wat als gemakkelijk wordt ervaren ook sneller wordt opgepakt en doorgepakt kan worden. Dus makkelijk is een essentieel onderdeel van het model en iets wat vaak vergeten wordt.

Makkelijk vanuit het LPM-model

Makkelijk is veel leuker

Een voorbeeld van een hele herkenbare situatie is bijvoorbeeld dat we gaan werken met een nieuw digitaal systeem op het werk wat we in het begin lastig vinden. We werken er eigenlijk te weinig mee en weten alles nog niet makkelijk te vinden, dus laat staan om het juist toe te passen. Hierdoor gaan we er steeds minder mee doen. Jammer, want dat type systemen zijn er vaak om het juist gemakkelijker en sneller inzichtelijk te maken.

Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de inzet van de sociale media kanalen. Als we niet weten hoe we ze zo eenvoudig mogelijk kunnen inzetten en gebruiken, zal het veel meer tijd gaan kosten om het door te krijgen. Soms is een simpele specifieke workshop voor de situatie bij je op het bedrijf al voldoende om er meer uit te halen in een kortere tijd. Het leren omgaan met de sociale media kanalen geeft veel meer plezier en gemak in het gebruik. Vaak zien we een aantal zaken terugkomen zoals het niet juist gebruiken van de instellingen of het niet goed maken van afspraken wie wat doet.

Makkelijker wordt het ook wanneer we weten wat je klant zou willen weten aan informatie om de koop nog sneller en gemakkelijker te laten verlopen. Wordt er veel informatie verstrekt maar sluit het niet aan bij wat de klant graag wil weten of horen dan wordt het op den duur zelfs ongemakkelijk omdat er niet gebeurt wat we verwachten.

Embed from Getty Images

Terwijl het geven van de juiste informatie leidt tot resultaten en wordt het vergaren, verwerken en gebruiken daarvan alleen maar makkelijker. Een blog schrijven wordt ineens makkelijk omdat we de vragen herkennen en willen beantwoorden.

Makkelijk is meer dan……..

Als er binnen een bedrijf geen goede afspraken worden gemaakt en niet wordt uitgesproken wat we van elkaar verwachten, zal de inzet van de sociale media kanalen nooit als makkelijk worden ervaren. Het moeten wachten op de juiste informatie of met regelmaat tegen hetzelfde probleem aanlopen zal niet leiden tot een goed en snel resultaat. Dit is jammer en ook niet nodig.
Naar elkaar toe uitspreken wat we verwachten en daar ook aan houden, maakt het zeer prettig om mee te werken. Actiepunten welke niet worden uitgevoerd leiden tot frustratie. Ook bij de inzet van Social. We gaan samen kijken waar de knelpunten zitten en lossen die voor zover mogelijk op. Het moet tenslotte makkelijk worden en plezierig om mee te werken.

Makkelijk is een belangrijk onderdeel. Het zorgt er uiteindelijk voor dat het als plezierig wordt ervaren en er naar gewerkt gaat worden. Maar ook alle andere onderdelen van het LPM-model vormen een belangrijk onderdeel. Samen zorgen ze er voor dat er meer plezier en zonder weinig drempels gewerkt kan en mag worden aan de inzet van de sociale media kanalen. De resultaten zullen dan sneller komen dan dat er geen plan en samenhang is.

Dit bericht is geplaatst in Social Business, Social Media Strategie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *