Het LPM model

De vorige blog ging over de valkuilen die er zoal zijn. Er zijn er eigenlijk nog vele maar het zou te negatief zijn deze te benoemen. Ons motto is dat het inzetten van de sociale media kanalen juist leuk, praktisch en makkelijk moet zijn. Als deze drie punten goed worden beetgepakt, is het resultaat er ook naar. Om het geheel duidelijk te maken even het volgende eenvoudige model:
Leuk praktisch en makkelijk model

Resultaat afhankelijk van

Het resultaat wat we willen halen is een doel. Daar gaan we met elkaar voor! Door het leuk, praktisch en makkelijk te maken, kan er resultaat gehaald worden.

Alleen is het resultaat een gegeven. Deze cirkelgrootte in het model staat vast. Het is een doel wat we opstellen. Niet een doel welke niet haalbaar is maar een doel wat werkt voor je bedrijf. Dat wat we gezamenlijk hebben uitgezocht, bekeken en ook realistisch is. Dus een doel van 400% meer omzet in een toch al zeer volle markt zal het nooit worden.

Een doel stellen is veelal nog niet het moeilijkste. OK, er zijn zeer zeker gegevens voor nodig want even een doel uit je duim zuigen kan iedereen. Maar het moet ook haalbaar en toepasbaar zijn in de markt waarin je als bedrijf aan het opereren bent. Resultaat is waar we voor willen gaan. Het resultaat kan klein zijn maar ook groot. Het is van vele factoren afhankelijk maar die stip aan de horizon is wel wenselijk.
Embed from Getty Images

Leuk, praktisch en makkelijk

Binnen dit model zijn de variabelen leuk, praktisch en makkelijk. Vind iemand die de sociale media moet uitvoeren binnen je bedrijf het niet zo leuk dan neemt die cirkel in grootte af en wordt het resultaat alleen maar minder ondersteund. Vanuit andere hoeken of de andere cirkels zal dus meer gehaald moeten worden om het resultaat wat afgesproken is te halen. Dit gaat natuurlijk ook op voor praktisch en makkelijk.

Andersom is ook het geval. Vindt men het steeds leuker, praktischer en makkelijker dan zal het resultaat alleen maar eerder of gemakkelijker behaald worden.
Vallen ze bijna alle drie weg dan zal middels de inzet van de sociale media het resultaat niet behaald worden. Oftewel: veel werk in het begin om misschien niets te bereiken. Als we dan niet oppassen kan het zelfs een negatief resultaat opleveren.

Maar wat bedoelen we nu met leuk, praktisch en makkelijk? In de volgende blogs zullen we daar meer op ingaan.

Dit bericht is geplaatst in Social Business, Social Media Strategie met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *