Valkuilen van en rondom Social Media

In onze vorige blog hebben we het gehad over geld verdienen met de inzet van Social Media. Het lukt echt alleen wel met een grote mits er bij. Velen trappen helaas in de valkuilen die er zijn rond Social Media. Dan zie je het vaak fout en levert het niet op wat men er van verwacht had. Het wordt dan eerder een deceptie dan een mooi en waardevol iets. Laten we een aantal valkuilen gewoon noemen zodat jullie er in ieder geval niet intrappen.

Het is geen gewone media

We gaan Social Media gebruiken. Het werkt zeggen ze dan. En wat zien we dan gebeuren..? Het wordt op dezelfde manier toegepast als alle andere media kanalen. En dat heeft dus geen enkele zin. Als je het gaat zien als reclamekanaal of alleen maar een verlenging van je website dan werkt het echt niet. Het woord Social zit er niet voor niets in.
Embed from Getty Images
Onlangs kwamen de begrippen boeien en binden in een blog weer voorbij. Dat zijn erg waardevolle begrippen. Maar waarmee ga jij je klanten boeien? Is dat met de zoveelste aanbieding van de week of probeer je er nu eens echt achter te komen wat je klanten echt graag willen zien, lezen of horen? Dan sluit je aan en kan het boeien en binden beginnen. En hou het vooral sociaal. Maak het leuk, ook jouw klanten houden van gemakkelijke en humoristische content. Content waar ze een glimlach van op de mond krijgen werkt beter dan dat ze denken na 3 regels: “ik geloof het wel.” Dus a.u.b. zie het als ander kanaal waar andere content voor wenselijk is.

Doe het zelf met het eigen gevoel

Het is iets van de jeugd dus laten we er maar een stagiaire opzetten. Die kan alles goed opzetten, inwerken en uitwerken. Dan komt het helemaal goed. Helaas……. Dat werkt echt niet.
In de meeste gevallen zien we een erg leuke start wanneer het wordt opgepakt door een jonge stagiaire of zaterdaghulp die weet hoe het is en gaat. Alleen na verloop van tijd vertrekt de stagiaire of gaat de zaterdaghulp ergens anders werken. We zien het dan als een omvallend kaartenhuis. Het brokkelt af en na verloop van tijd zie je niets meer. Erg jammer want klanten vonden het misschien toch wel leuk.
Ons advies: bouw het zelf. Doe het met eigen mensen en roep de hulp in van die zaterdaghulp of stagiaire maar doe het vooral zelf. Krijg zelf het gevoel wat werkt en hoe het werkt. Dan wordt het eigen en wordt het voortgezet ook wanneer ze er niet meer zijn. Misschien kost het wat meer tijd maar het zal uiteindelijk leiden tot een beter resultaat. We zouden het toch leuk maken…..

Maak een plan

Het klinkt zo als een cliché, maar het klopt echt. Bedrijven die het planmatig inzetten, komen verder en behalen veel eerder hun doelen. Alleen maak nou geen plan van 30 pagina’s maar zet het eens op 1 A4’tje. Schrijf eens op wat je graag zou willen bereiken en hoe je dat middels het delen van boeiende en bindende content kan bereiken. En neem van ons aan dat dat werkt. Het maken van contentkalenders kan, maar vergeet niet te laten zien of te vertellen wat spontaan in je opkomt. Dat werkt, dat is Social. Voldoet het niet helemaal aan je plan……. wie geeft er om? Niemand weet het toch. Maak af en toe eens tijd om terug te grijpen naar dat ene A4’tje. Dan ga je ontdekken dat je er inmiddels meer mee hebt gedaan dan je dacht en dat het toch gewerkt heeft. We zouden het toch gemakkelijk maken……

Vanuit je hart

Content vanuit je hart en vanuit je eigen passie werkt. Vergeet dan even die normale media die je in zou willen zetten in de lokale folders en/of kranten. Dat is veelal zoals we het gewend zijn. Maar vertel het eens in je eigen woorden. Laat het eens zien op jouw manier wat je mooi vindt en wat je elke dag bezighoudt. Schrijf eens een blog waar je graag over wilt vertellen. Niet wat je wordt opgedragen door anderen. Schrijf zoals jij denkt dat het zou moeten.
Iemand die niet vanuit passie schrijft en gewoon doet wat ze ooit geleerd hebben vanuit de schoolbanken vergeet een essentiële waarde. Aan de andere kant zit een lezer die ook een mens is. Dus trap er niet in en vertel jouw verhaal én laat het op jouw manier zien.

We kunnen zeker nog wel even doorgaan met valkuilen maar dit zijn er zo een paar. In de praktijk komen we er nog meer tegen dus wie weet zullen we je die ook nog eens vertellen zodat je er niet in zal trappen. Waar denken jullie zoal nog aan? Reageer eens……..

Dit bericht is geplaatst in Social Business, Social Media Strategie met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *