Geld verdienen met Social Media?

Daar gaan we weer……… We zetten een advertentie in de plaatselijke krant omdat we toch in beeld willen zijn. Maar vraag het jezelf eens af. Wat doet het eigenlijk voor mijn bedrijf? Is het om gewoon in beeld te komen en je naam naar buiten te brengen? Of willen we uiteindelijk ook geld verdienen? Eén van de allereerste lessen marketing die ik mij kan herinneren was er één van: “leuk dat marketing geld gaat kosten maar de directie wil er wel geld voor terugzien, dus het moet een positief rendement opleveren.” Hoe zit dat eigenlijk met de inzet van jullie sociale media?

PR of marketing

Een veel gehoorde uitspraak is: “wij zetten advertenties omdat wij naar buiten willen treden en zichtbaar willen zijn voor onze klanten.” Heel erg herkenbaar en zo in eerste instantie lijkt er ook niets mis mee. Adverteren kost geld, dat klopt. En het begrip zichtbaar zijn is ook essentieel. Doen we niets meer dan zijn we alleen maar minder zichtbaar. Alleen wat voor advertenties zien we veelal? Eentje welke al jaren wordt gebruikt en waarin onze naam en diensten naar voren komen? Als deze geplaatst wordt, noemen wij het wel eens een stukje PR. Naar buiten treden en eigenlijk vertellen, daar zijn we nog…….
Dan hebben we de advertenties met reclames. Deze week in de aanbieding…. Jullie kennen ze zeker wel. Op woensdag wil nou eenmaal de slager zijn winkel vol hebben met mensen die voor een kilogram gehakt komen omdat die in de aanbieding is. De vraag is dan wel eens: “komen ze ook op de andere dagen of komen ze alleen voor de aanbiedingen?” Hoeveel kilogram er extra verkocht moet worden om het er werkelijk uit te krijgen is een behoorlijk pittige berekening welke vele slagers nog wel eens voor verrassingen kan zetten.
De laatste vorm zijn gewoon de mooie advertenties omdat we de lokale krant graag van dienst willen zijn. De opbrengst daarvan is al helemaal een vraagteken.

Marketing, zo is ons altijd geleerd, moet geld op gaan leveren en mag in eerste instantie iets kosten maar moet wel zijn geld terugverdienen. Marketing is nog veel meer. Marketing is nagaan waar mijn klanten behoefte aan hebben. Als de klant elke twee weken een nieuwe bos bloemen in huis wil, of elke vrijdag graag vis wil eten maar ze hebben moeite om het klaar te maken, kan ik daar een oplossing voor bedenken. Een uitspraak is wel eens: “Verkopen is zien kwijt te raken wat ik op de plank heb liggen en marketing is op de plank zien te krijgen wat goed en gemakkelijk verkoopt.”
Met media is het eigenlijk hetzelfde. Als ik niet weet wat ik er uiteindelijk mee ga bereiken en meer klanten naar mijn winkel, zowel offline als online trek, weet ik nooit of ik er goed aan heb gedaan om het uit te geven. Hierbij gaat maar een ding op en dat is ‘meten is weten’.

Meten is weten

Nu vragen wij ons wel eens af wat er goed aan is om iets te meten als ik een advertentie zet in de plaatselijke krant. OK, we weten het bereik. Dat kan misschien 12.500 mensen zijn. Bereik is in dit geval het aantal mensen dat de advertentie gezien kan hebben. Oftewel het aantal mogelijke lezers. Maar hoeveel advertenties lees jezelf vanuit de plaatselijke krant? Wij denken dat het steeds minder zullen worden.

Dan naar online en de sociale media. Ik kan veel meer meten. Er komen veel meer getallen vrij. Bij zeer doelgerichte advertenties via Facebook kan ik exact de gewenste doelgroep bepalen. Dat levert al veel minder ruis op dan via een krant. Ik kan zelf het bedrag bepalen wat ik er aan wil uitgeven en neem maar aan dat een advertentie via Facebook per week veel, echt veel minder kost dan een advertentie in de krant.
Ik kan het zo opstellen dat een online winkel via de website kan zien hoeveel mensen er via die post, advertentie zijn binnen gekomen. Hiermee maak ik het meetbaar en inzichtelijk. Zo krijg ik inzicht in wat voor soort advertenties of andere posts mijn klanten werkelijk interessant vinden. Dit wetende kan ik gaan werken om de juiste informatie te geven zodat mijn klant, of zelfs mijn potentiële klant, de juiste producten koopt of op de juiste manier met mijn producten om zal gaan en dus vaker een herhalingsaankoop zal doen.
Embed from Getty Images
Maar we zien nog veel meer. Hoe vaak is iets gedeeld? Bij het delen wordt mijn bereik ineens vele malen groter. Misschien nog wel veel belangrijker: ik kan rechtstreeks contact aangaan met mijn klanten en/of potentiële klanten. Je kan ze zaken vragen en een eerlijk en goed antwoord geven zodat koopbarrières weg kunnen vallen. Hoe bedoel je: “met Social Media valt er geen geld te verdienen?” Uiteindelijk is het meer en beter meetbaar dan met de normale media.
Webshops hebben vaak een erg mooie extra etalage voor hun producten. Zo kan men zeer goed inspelen via de sociale media op wat voor vragen er zijn over hun producten. Verder kan men blogs wijden aan de producten en zo oprechte en eerlijke informatie verschaffen aan klanten om de producten te kopen of na aankoop op de juiste manier te gebruiken.
Offline kun je als verkopende partij inspelen op de beleving rond jouw bedrijf en/of winkel. Om eens een bakker te pakken, wat komt er allemaal bij kijken om dagelijks zoveel lekker producten in de winkel te krijgen? Wat is de passie van de bakker om het allemaal zo te doen? Er zijn gewoon veel meer mogelijkheden om content te delen wat via de “normale media” veel minder makkelijk is.
Kortom: meetbare content via de sociale media geeft veel meer mogelijkheden om er geld aan te verdienen. Het is meetbaar en je bent er veel minder kosten aan kwijt dan een reeks advertenties in de plaatselijke krant.
Misschien toch eens goed om samen te kijken wat er voor jou en/of jouw bedrijf mogelijk is om geld te verdienen met de inzet van de sociale media. Het gaat er tenslotte om om het leuk, praktisch en makkelijker te maken.

Dit bericht is geplaatst in Social Media Strategie met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *