Samen je bedrijf vooruit helpen!

Kennis is macht! Klopt. Maar sterker is: kennis delen is kracht! Kennis is een punt binnen bedrijven waar veel over te doen is. Het is vanuit een bedrijf gezien van zeer grote strategische waarde. Het kan de voorsprong zijn op je concurrent. Of andersom gedacht juist een zwakte als je er geen gebruik van kan maken. Kennis delen begint met samenwerken, samen zorgen dat je bedrijf vooruit gaat. En met samen bedoelen we dan ook écht samen. Geen eilandjes van productie, verkoop en/of marketing maar samen werken aan vooruitgang en daarvoor is kennis essentieel.

Geen silo’s

Onlangs is er een onderzoek geweest waaruit gebleken is dat in een B2C markt de marketeers gaan voor een betere samenwerking tussen verkoop en marketing. Hun samenwerking moet er juist voor zorgen dat de juiste klanten benaderd worden, op het juiste tijdstip, via de juiste kanalen én met de juiste middelen. Nu horen we velen al denken: “Dat is toch juist de kracht van marketing?” Daar zit zeer zeker een grote kern van waarheid in maar ook die afdeling moet aan hun kennis komen om het allemaal juist te doen. En waar zit een deel van die kennis? Bij afdeling verkoop want zij hebben het meest direct contact met de klanten. Dus als zij hun werk goed doen kunnen zij afdeling marketing heel erg veel vertellen over dé klanten en wat ze willen.
Wil je wat meer lezen over dit onderzoek dan kun je dat hier vinden.

Klinkt toch eigenlijk wel heel erg simpel. Maar binnen veel bedrijven zijn de afdelingen verworden tot silo’s. Allemaal afgesloten eilandjes die ieder hun eigen ding doen en denken dat ze er goed in zijn. Alleen dat ‘goed in zijn’ staat wel steeds meer onder druk. Want kennis alleen binnen een afdeling behouden is niet goed. Daar kunnen anderen nooit van profiteren en hun voordeel mee doen. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen functie en weet ook veel van het onderwerp waar ze mee bezig zijn vanaf maar uiteindelijk moeten zij ook met de kennis van anderen hun voordeel kunnen doen.

Gaat dit op voor alle bedrijven? Jazeker! De wegen binnen een klein bedrijf zijn veelal veel korter en die hebben nog als voordeel dat ze vaker met elkaar praten over zaken die er toe doen. Maar ook daar horen wij regelmatig de beroemde opmerking: “Ach, dat is toch niet van belang om door te geven?” of “Als ik het maar weet dan is het voldoende.” Een kleine silo maar het is er wel één.

Kennis is zo leuk

Samen je bedrijf vooruit helpenEn dan komt het mooiste. Als er meer wordt verteld binnen bedrijven over ontwikkelingen, marktbewegingen, klanten, innovaties en/of andere zaken dan ontstaat er veelal een veel meer open cultuur. Ineens komt zoiets naar voren van: “Waarom wisten we dit allemaal niet eerder?” Elke afdeling kan de gedeelde kennis gebruiken in het voordeel voor het bedrijf. Kennis is geen macht meer maar kennis wordt in één keer kracht. Het kan veel breder worden ingezet om de klanten en/of prospects van dienst te zijn. En begin eens met te denken……. Alle kleine beetjes helpen.

Als de silo’s binnen bedrijven verdwijnen en er vanuit een gezamenlijk doel wordt gedacht om groei te realiseren, wordt het voor anderen ook leuker. Jouw kennis kan dan hebben bijgedragen aan die groei. Dat geeft toch alleen maar een trots gevoel. En ben je wel eens bij een bedrijf geweest waar de medewerkers een trots gevoel hadden over hun bedrijf? Dat stralen ze uit wat weer merkbaar is voor de buitenwereld. En kennis delen binnen een bedrijf is daar een belangrijk onderdeel van.

En nu bij jou? Wat kun je doen om kennis sneller te laten delen? Soms kan het heel erg simpel zijn. Leg eens een probleem neer vanuit het bedrijf. Wees open en eerlijk want elk bedrijf heeft er wel één. Een voorbeeld voor een winkel kan zijn: “Hoe krijgen we het wat drukker op de vrijdagavond?” Of voor een adviesbureau: “Hoe spelen we zo snel mogelijk in op ontwikkelingen in de markt of in de sector?” Vragen die we waarschijnlijk wel herkennen. En nu mag niet alleen de afdeling verkoop, marketing of andere afdelingen daar een antwoord op bedenken maar iedereen mag zijn steentje bijdragen om daar iets in te betekenen. Het mag een verwijzing naar een artikel zijn, het mag een verhaal van een klant zijn, het mag een opmerking zijn, het mag een idee zijn. Noem maar op, alles is mogelijk. Maar luister en doe er (mogelijk) iets mee. Niet elke reactie of idee is even waardevol maar er zal maar net die tip, opmerking of idee tussen zitten.
Ander voorbeeld…….. vraag eens wat de medewerkers weten van een prospect waar je graag zaken mee wilt doen. Je zult versteld staan hoe ieders netwerk daar mogelijk toch een steentje aan kan bijdragen. Juist een extra stapje om de prospect alleen maar beter te leren kennen is van belang. Niet direct denken dat ze alles weten. Dat moet afdeling verkoop eigenlijk al. Maar een klein verschil of een klein extra haakje kan al van belang zijn.

Ga er eens met een open mind in en ontdek hoe leuk, spannend en boeiend het kan zijn om kennis te delen. Niet alleen extern maar ook intern. Pak het eens op!! Lukt dat wat minder makkelijk dan kun je ons altijd benaderen voor een open gesprek om eens gezamenlijk daar naar te kijken.

Dit bericht is geplaatst in Social Business, Social Media Strategie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *