Is de sociale media nog wel werkelijk sociaal?

We lezen en horen er steeds vaker over. Is de sociale media nog werkelijk sociaal te noemen? Wij vragen het ons zeker wel eens af. We zien op diverse platformen weinig interacties meer. Er wordt op Facebook een post gezet en er wordt op gereageerd. Soms niet eens een bedankje of een korte reactie. De sociale media is ooit met het doel opgezet om op velerlei wijze en met zeer diverse content contact te maken en te hebben met de klanten, je vrienden of zo maar hele onbekende mensen. Alleen dat laatste missen we de laatste tijd wel heel erg.

Sociale media en verkoop

“We moeten meer verkopen door de sociale media” is een uitspraak die wij regelmatig horen. Dus vervallen we in het zenden van boodschappen waar eigenlijk maar weinigen op zitten te wachten. ‘Het verkopen oude stijl’ zoals wij dat wel eens noemen. Mag je dan niet verkopen via de sociale kanalen? Wij denken zeker dat dat een zeer goede mogelijkheid is.
Maar verkopen is toch veel meer dan alleen maar zenden? Verkopen bestaat toch veel meer uit luisteren en dan de interactie aangaan met je potentiële klant of bestaande klant?! Zonder luisteren weet je toch eigenlijk niet wat je klant eigenlijk zoekt. Dus probeer dat ook maar eens doen via de sociale kanalen, luisteren……..
En dan hebben we het over klantcontact. Wij draaien het wel eens om. Hoe ervaren jullie het als je een stukje aandacht krijgt in de “normale werkelijkheid”? Dan is een bedankje van iemand of een felicitatie toch ook erg prettig? Waarom doen we dat dan ineens niet meer op de sociale media?

Op enkele platformen, zoals Twitter, wordt het zo stil omdat we alleen maar zenden en erg weinig met elkaar praten. Maar niet alleen daar. Kijk eens naar Instagram, LinkedIn, Pinterest of andere platformen. Wanneer heb jij iemand voor het laatst een reactie gegeven. Nee, niet een like of iets anders, maar een echte menselijke reactie… Dat is toch veel prettiger.

Meer socialer maken!!

Wij denken er niet alleen zo over. Luister maar even naar Roos van Vugt. Ze geeft naar ons idee precies aan waar het om draait. Ga reageren en zoek de interactie. Mensen vinden dat leuk, dus ook jouw klanten.

Wij gaan meer en meer reageren naar mensen en dat is echt beloofd bij dezen…

 

Dit bericht is geplaatst in Social Business, Social Media Strategie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *