Verder kijken met paginastatistieken van de Facebookpagina

In de laatste column van Ernst Jan had hij het over dat er vele zaken, waaronder het gebruikmaken van een Facebookpagina, zoveel tijd kunnen kosten. Dat is ook zo. Maar een goede Facebookpagina naast de eigen website zorgt voor nieuwe (potentiële) klanten en het direct kunnen communiceren met de doelgroep waardoor je je als bedrijf kunt profileren. En zoals Ernst Jan ook afsloot in zijn column: “Een Facebookpagina heeft wel degelijk zin en biedt vele mogelijkheden.”

Voor de tijd en aandacht die in een Facebookpagina geïnvesteerd wordt, wil je graag resultaat terugzien. Om meer uit een bedrijfspagina te halen, kun je o.a. gebruikmaken van de Facebook statistieken. Hieruit kun je veel te weten komen over jouw fans en wat ze wel of niet leuk vinden. Wanneer je naar Statistieken van je pagina gaat, kun je informatie over je paginaberichten krijgen.
Facebookpagina analyses lezen 01
Hier krijg je informatie over:
– het aantal mensen dat je bericht heeft bereikt
– het aantal mensen dat op je bericht heeft geklikt
– het aantal mensen dat op je bericht heeft gereageerd, een opmerking heeft achtergelaten of het heeft gedeeld

Facebookpagina analyses lezen 02De Paginastatistieken kun je gebruiken om meer inzicht te krijgen in hoe mensen interactie met je pagina hebben.
Hier kun je het volgende doen:
– de statistieken over de prestatie van je pagina bekijken
– welke berichten tot de meeste betrokkenheid hebben geleid
– gegevens bekijken over op welke tijdstippen je doelgroep Facebook gebruikt
Een aantal belangrijke onderdelen van de Paginastatistieken waaruit relevante informatie gehaald kan worden, zijn:
– het Bereik. Hier zie je het aantal mensen dat je geplaatste berichten heeft gezien. Je kunt een datumbereik instellen. Ook kun je de laatste week (1w), laatste maand (1m) of het afgelopen kwartaal (1k) in beeld brengen.

Facebookpagina analyses lezen 03

 

 

 

 

 

Staar je echter niet blind op Bereik. Ik lees wel eens dat mijn bericht een bereik heeft gehad van 10.000 mensen. Dat is natuurlijk erg mooi. Maar binnen die 10.000 mensen zijn er ook een hele hoop die dit bericht niet hebben gezien. Of misschien wel gezien maar was het niet relevant op dat moment. Een groot bereik is leuk maar zet het wel in het juiste perspectief. Een advertentie met een bereik van 20.000 lezers levert ook nog niet direct veel geld op…

Berichten (onder de knop Acties op pagina). Vaak zie je dat je fans rond dezelfde tijden online zijn. Maak hier gebruik van en plaats berichten vaker op tijden dat de fans op Facebook zitten.

– De Personen. Kortom: wie zijn je fans waar je het allemaal voor doet? Mannen dan wel vrouwen? Welke leeftijd ze hebben en waar ze vandaan komen. Vooral dit laatste is voor lokale bedrijven erg prettig om te weten. Een bakker uit Goes heeft bijvoorbeeld weinig aan veel likes van personen uit Groningen. Nu kan dat natuurlijk wel eens gebeuren. Maar het is wel iets om over na te denken. Hoe kan ik de plaatselijke mensen wel bereiken? Moet ik meer gaan inspelen op plaatselijke gewoontes of inspelen op plaatselijke activiteiten?

Facebookpagina analyses lezen 04

Door een aantal van deze Statistieken te raadplegen, krijg je dus meer ‘Insights’  oftewel inzichten in de prestaties van je zakelijke Facebookpagina, welke berichten de meeste reacties en opmerkingen hebben gehad op welk tijdstip. Gebruik deze informatie om resultaat terug te zien voor de tijd en aandacht die je in een Facebookpagina hebt geïnvesteerd!

We zullen nog een aantal Statistieken in de volgende blog behandelen. Alvast veel succes met deze.

Dit bericht is geplaatst in Facebook, Social Media Strategie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *