Het kost al allemaal zoveel tijd. [Facebook]

Facebook is groot, zeer groot. Waarom zou ik aan zo’n groot en wereldwijd netwerk aandacht besteden terwijl mijn klanten en prospects maar in een klein gebied om mijn vestigingsplaats zitten? En al het andere, zoals het maken van een advertentie, kost al zo veel tijd. Waarom zou ik gebruik gaan maken van een Facebookpagina?

Eric is de vorige keer al ingegaan op het aanmaken van een Facebookpagina. Een paar stappen zijn maar nodig om er één te maken. Dat maakt het gemakkelijk en eigenlijk is het een tweede website. Tenminste als het bedrijf er al eentje heeft. Want houdt u wel eens bij hoeveel mensen, en dan met name nieuwe bezoekers, er op uw website komen? Houdt u wel eens bij wat het bereik is van een pagina binnen uw website of een blog op uw website? Als dat gevraagd wordt dan blijft men veelal het antwoord schuldig. Bij een Facebookpagina kunnen we dat zo achterhalen. Klik maar eens, als je een pagina hebt, op statistieken. Hier komen we zeker nog op terug.
Facebook strategie 01

En dan die advertenties. Velen van ons kiezen altijd nog voor het plaatsen van een advertentie in een vakblad of krant. Kosten? Erg hoog. Vraag je wel eens af of je de juiste doelgroep bereikt? Nu snappen we dat een slager in een dorp die in het lokale krantje adverteert een zeer goed bereik heeft bij zijn doelgroep. Maar komen mensen dan niet alleen af op de aanbieding en verder niets? En wel eens afgevraagd hoeveel kg gehakt er extra verkocht moet worden om deze reclamekosten er uit te krijgen? Niet schrikken zou ik zeggen…….

Bij Facebook kunnen we onze doelgroep zo kiezen dat alleen mensen met een specifieke interesse de advertentie te zien krijgen. Denk eens aan een persoon die heel erg van tuinieren houdt en die van u een specifiek aanbod krijgt in de vorm van een advertentie voor bloemen en planten. Als het nou nog eens in de juiste periode is, is de kans erg groot dat ze er op af zullen komen. Het zgn. segmenteren op doelgroep is mogelijk binnen Facebook. En……. tegen lage kosten.

Maar misschien wel één van de allerbelangrijkste redenen is het direct kunnen communiceren met de doelgroep. Als er een post wordt geplaatst dan kunnen daar klanten op reageren. Dit is een belangrijk kenmerk van Social Media. Zo kan er inzicht ontstaan wat klanten en prospects leuk vinden, waar vragen over zijn en wat er bij hun leeft en speelt. En bovendien kunnen we het eenvoudig visueel versterken door er een foto bij te zetten. Zo kan er een mooie interactie ontstaan.

De KLM is meester in het plaatsen van leuke en pakkende foto’s op Facebook en het reageren op de reacties die er zijn. Dit is maar een voorbeeld, ga ze maar eens volgen en wordt meegenomen in hun Social Media wereld.

Kortom: Een Facebookpagina heeft wel degelijk zin en biedt vele mogelijkheden.

We hebben ze al even aangeroerd maar volgende keer zal Eric ingaan op de inzichten van en rond de statistieken.

 

Dit bericht is geplaatst in Facebook, Social Media Strategie met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *