Beelden strategisch inzetten [YouTube]

Het platform en de mogelijkheden van YouTube zijn inmiddels al volop behandeld. We weten hoe het platform werkt en wat we er mee kunnen doen. Blijft eigenlijk alleen nog de vraag over waarom moeten we nu beelden gebruiken? Waarom is een goed gebruik van YouTube nu zo belangrijk aan het worden?

Het is een cliché maar toch is het altijd nog erg belangrijk, beelden zeggen meer dan woorden. Een verhaal wat zwart op wit staat, kan boeiend zijn om te lezen. Een verhaal wat wordt verteld en waarbij je de persoon in beeld ziet, is veelal pakkender. Je ziet de emotie en je ziet de omgeving  wat zeer bepalend kan zijn. Tevens kan je meer werken met ondersteunende beelden. Als je nu eens wilt werken aan een positiever imago of je PR wilt opwerken dan werken beelden erg goed.

Een mooi voorbeeld van hoe het kan werken voor je is vloggen. Hier een beroemd voorbeeld. Zonder deze beelden zou de toespraak nog steeds pakkend geweest zijn maar de beelden versterken zijn woorden. Hierbij doen we geen uitspraak of we er achter staan of niet.

Nu wil je als directeur of CEO iets vertellen aan jouw klanten. Verstuur je dan wederom een nieuwsbrief of ga je toch eens nadenken over het maken van een video?

Dan nog de deelbaarheid. Ik denk dat weinig van jullie klanten jullie geschreven stukken zullen hebben gedeeld. Hierbij bedoel ik op kennis wat je deelt met je klanten. Kennis om ze verder te helpen en ze te ondersteunen.
Video’s zijn gemakkelijk te delen. Natuurlijk is het eenvoudig een geschreven stuk via een mailing de deur uit te doen maar blijft de vraag wordt het ook werkelijk gelezen? Wordt er een video gedeeld op de sociale kanalen dan wordt deze veelal toch bekeken. Zeker wanneer deze kort en krachtig is. Jouw personeel deelt ook liever een video dan een geschreven stuk. Ze weten zelf ook wel dat de getoonde emotie leeft. En veelal krijgen ze reactie terug, hetzij via een post op Facebook of LinkedIn. Via een geschreven stuk blijft het veelal stil.

YouTube is een mediakanaal dat alleen maar belangrijker wordt. Kijk maar eens naar deze statistieken van YouTube zelf: https://www.youtube.com/yt/press/nl/statistics.html
Daarbij moeten we wel een opmerking plaatsen. Er wordt per minuut meer dan 300 uur aan video geüpload naar YouTube. Zorgen voor een goede verspreiding van jouw materiaal is dan wel essentieel. Maar wat is er nou gemakkelijker door een periode lang onder aan jullie e-mails in een zin te zetten dat er weer een nieuwe video op jullie kanaal te zien is.

Is het alleen maar rozengeur en maneschijn? Nee, zeer zeker niet. Het werken met YouTube vraagt aandacht. Het maken van een juiste video is niet altijd gemakkelijk. Zoals al eerder aangegeven hoeft het niet altijd professioneel te zijn maar een bepaalde uitstraling mag het zeer zeker hebben. En dat vergt tijd, veelal veel tijd. Heb je er dat voor over?
Tevens vraagt het aandacht om te verspreiden. Het is niet even van “we zetten het op ons kanaal en we krijgen duizenden views”. Zorgen voor goede en doordachte verspreiding is essentieel voor het slagen van je strategie met de inzet van YouTube.

Toch zien zij graag jullie bewegende beelden tegemoet. Zet er bijvoorbeeld eens eentje in jullie nieuwsbrief………. Opvallen doet het zeer zeker.

Dit bericht is geplaatst in Content strategie, Social Media Strategie, You Tube met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *