Herkenbaar zijn met én door Instagram

‘Beelden zeggen meer dan woorden’… dat is een ding wat zeker is. Ernst Jan verwoordde dat goed in zijn vorige column. Visueel werken door in Instagram met gebruik van foto’s en ondersteunende tekst je producten én bedrijf op een leuke manier aan je (potentiële) klanten laten zien. Maar hoe maak je jezelf en je bedrijf herkenbaar zodat de (potentiële) klanten je weten te vinden?

Denk hierbij aan het plaatsen van je logo op je profiel in Instagram. En zet hieronder een korte beschrijving met een link naar jouw (bedrijfs)website erbij. Probeer een bepaalde sfeer te creëren met het plaatsen van foto’s/video’s waardoor je herkenbaar voor jouw klanten wordt/bent. Laat naast je producten ook bijvoorbeeld de mensen zien die aan het werk zijn, de werkplek of het gebouw waaruit jullie werkzaam zijn. Het is tenslotte een Social Media kanaal. Zo toon je gelijk een stukje bedrijfscultuur aan de buitenwacht. Mensen zien liever beelden met korte teksten dan hele lappen met ‘interessante’ teksten. Ikzelf ben ook zo iemand. Door de beelden kun je vaak sneller bepalen of iets interessant is of niet.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf die zijn producten goed (her)kenbaar maakt via Instagram vind ik Starbucks. Naast de koffie laten ze de verschillende jaargetijden en bijbehorende seizoensproducten zien. Geven tips, laten leuke foto’s zien die vaak door klanten zijn gemaakt en delen deze. Ze laten hun passie voor koffie zien, de emotie in hun vestigingen én tonen de ervaringen van hun klanten.

Naast dit alles is het gebruik van de hashtag zeer belangrijk. Gebruik specifieke (bedrijfs)hashtags als een filter- en zoekfunctie voor jouw (potentiële) klanten en zorg dat ze relevant zijn. Een aantal voorkomende fouten bij het gebruik van hashtags heb ik besproken in mijn column ‘De kracht van de hashtag als bindmiddel’. Lees ze gerust nog eens door. Webpagina’s waar je populaire hashtags kunt vinden, zijn o.a.: top-hashtags.com en tagsforlikes.com

En laat de klanten weten dat je actief op Instagram bent en daar jouw beeldverhaal verteld. Denk bijvoorbeeld eraan om het te vermelden (met logo) onder jouw e-mailhandtekening, verwijs ernaar in een nieuwsbrief of zet het op de website. Vraag ze ook om zelf foto’s in te sturen van situaties die ze ervaren of gezien hebben. Het zorgt dat ze een ‘deel’ van jouw bedrijf worden. Zodra je je ergens ‘deel’ van voelt, wordt de betrokkenheid alleen maar groter. Dus vraag er eens om.

Met een treffende quote van Simon Sinek wil ik deze column afsluiten: “People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe”. Veel succes om jouw beeldverhaal te vertellen met behulp van Instagram!

Dit bericht is geplaatst in Content strategie, Instagram met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *