Klanten krijgen via LinkedIn… dat lukt!

Nu weet je dat LinkedIn meer is dan een adressenboek. En als je profiel er werkelijk top uit ziet dan wordt het tijd om LinkedIn in te zetten om er iets mee te gaan bereiken. Je kan zelf gaan bloggen via LinkedIn en je kan persoonlijk kennis delen wat juist voor die ene prospect zo interessant is.

We weten allemaal dat kennis hebben macht is, maar kennis delen kracht is. En om die klant te winnen is het hebben van kracht erg belangrijk. Maar hoe gaan we nou kennis delen via LinkedIn? Moeten we dan per dag één post er op zetten? Het is een optie maar wel één die omslachtig is. LinkedIn heeft daarvoor een zeer krachtige optie. Je kan zelf een blog plaatsen via LinkedIn.

Daarvoor is een stap zeer wenselijk. Zet de taal van je profiel even op Engels en je ziet in een keer een handige extra mogelijkheid in beeld komen.

of dit:

Een eigen blog kunnen publiceren geeft vele voordelen. Je kan als bedrijf direct inspelen op een kennisvraag. Je hoort vanuit de markt dat er vragen zijn over een bepaald onderwerp. Door hierover te gaan schrijven en antwoorden te geven, gebruik je je eigen kennis om zo klanten en ook prospects te informeren en hun vragen op te lossen. En zoals we weten is verkopen het oplossen van een probleem dus dat komt zeer goed uit.

Echter hoe komen jouw prospects het te weten dat jij een antwoord hebt? Gebruik hiervoor bestaande media kanalen. Laat je medewerkers uit de buiten-, maar ook de binnendienst, er over vertellen. Zet onder je mailhandtekening een link naar je blogs op LinkedIn en zet het eens in een nieuwsbrief. Zo zie je dat er een hele mooie combinatie is te maken van bestaande media en de sociale media. Ze versterken elkaar alleen maar.

Maar dan hebben we ook nog de ultieme aandachtstrekker. Als je weet dat persoon y van prospect x een specifieke vraag ergens over heeft, dan zou ik deze persoon gewoon eens benoemen in een reactie op de blog van één van je personeelsleden die de blog deelt. Hierbij krijg je zeer zeker de aandacht. Aandacht die jouw bedrijf en jouw medewerkers in een positief daglicht zet. Zeker als de blog een passend antwoord is voor de vraag die gesteld is.
Alleen durf je het aan om dat persoonlijke contact aan te gaan? Durf jij die persoon specifiek te benoemen? Ik zou zeggen: ga die uitdaging eens aan. Je zal versteld staan van de reactie die er komt. Zeker wanneer je er zorgvuldig mee omgaat en niet zo maar te pas en te onpas iedereen gaat benoemen, werkt het uitermate positief.

Het zal zeer zeker niet als opdringerig worden ervaren, omdat je een vraag oplost. Media welke zomaar ongevraagd toegezonden wordt, wordt wel als opdringerig ervaren maar als je een vraag oplost dan zal dat heel anders zijn. Ik zelf zeg wel eens dat vele advertenties opdringerig zijn omdat ze mij ongevraagd worden toegezonden. Zitten jullie altijd op de advertenties te wachten? Ik veelal niet. Het oplossen van een vraag met jouw kennis en kunde is dan vele malen prettiger.
En dat is direct één van de mooie punten van de sociale media, je kan en mag deze interactie aangaan.

In de praktijk wordt dit wel eens Social Selling genoemd. Het ingaan op vragen welke er leven en zo proberen met anderen in contact te komen en ze werkelijk te helpen. Dit is wat anders dan koude acquisitie plegen.

Dit bericht is geplaatst in LinkedIn met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *