Een pakkend LinkedIn profiel?

We weten intussen allemaal dat er vele Social Media kanalen zijn. Op zakelijk gebied zijn de meesten vaak op zoek naar kennis, bereik, interactie en het uitbreiden van connecties. In de laatste column van Ernst Jan gaf hij al aan dat LinkedIn gezien wordt als hét zakelijk netwerk bij uitstek. Wat hij terecht ook aangaf was dat je in de praktijk (te) weinig van LinkedIn ziet. Misschien is het wel niet zo een eenvoudig media kanaal om mee te werken. Terwijl het platform zoveel kansen biedt. Denk zelf dat het mede te maken heeft dat er weinig interactie plaatsvindt. In het algemeen zie ik dat er niet veel reacties geplaatst worden. Als je LinkedIn goed wilt doen, is het is een continu proces van betrokkenheid tonen, communiceren en meedenken met anderen. Belangrijk in eerste instantie is dat je een zo goed mogelijk profiel hebt waardoor je zichtbaar voor anderen wordt. Een aantal zaken, als reminder, waar je o.a. aan moet denken om een pakkend en compleet profiel te krijgen, zijn:

  • Naam : vul alleen je naam in. Extra aanvullingen zoals een gsm nummer of e-mailadres zijn niet toegestaan.
  • Foto: zorg voor een goede en professionele foto waarop je gezicht duidelijk herkenbaar is. Deze zorgt sowieso voor meer ‘kijkers’. Gebruik dezelfde foto ook bij andere Social Media kanalen zoals bijvoorbeeld Twitter.
  • Kopregel: deze is zeer belangrijk omdat wat je hier neerzet in hoge mate kan bepalen of iemand je profiel wel of niet aanklikt. Geef aan, in een verkorte elevator pitch, wat je een ander te bieden hebt. Wat is jouw specialisme en wat maakt jou uniek? Of geef hierin aan wat je zoekt. Maak deze duidelijk en sterk want voor Google is dit de belangrijkste regel van je profiel.
  • Adres en bedrijfstak: de postcode is niet zichtbaar voor anderen maar wel belangrijk om te laten zien in welke regio je werkzaam bent. Kies bij bedrijfstak de branche waarin je werkt of wilt (gaan) werken.
  • Samenvatting: de plek om jouw (persoonlijke) verhaal te vertellen. Laat zien wat jij doet, gedaan hebt en eventueel graag wilt doen. Maak deze leuk en aantrekkelijk zodat anderen contact met jou opnemen om verder te praten. De Samenvatting en de Kopregel zijn de belangrijkste onderdelen van jouw profiel. Schenk hier veel aandacht aan.
  • Contactgegevens: maak de publieke URL persoonlijk. In het vakje achter nl.linkedin.com/in/ zet je je voor- en achternaam aan elkaar. De ingevulde gegevens onder Contactgegevens zijn alleen zichtbaar voor directe connecties.
  • Ervaring: vul hier iedere (relevante) werkervaring in die je gehad hebt. Probeer hierbij te vertellen wat jouw rol of unieke bijdrage was en waarin je gegroeid bent. Zorg dat het kort en bondig is. Het mooiste is om van elke werkervaring een aanbeveling te krijgen.
  • Vaardigheden en onderschrijvingen: deze zijn belangrijk voor jouw profiel omdat hier jouw specifieke skills staan. Directe connecties kunnen hier jouw Vaardigheden aanbevelen waar jij echt goed in bent.

Het is aan te raden om bij het tegelijkertijd aanpassen van verschillende velden, die niet interessant voor jouw netwerk zijn, Uw netwerk op de hoogte stellen op ‘Nee’ te zetten. Dit voorkomt dat iedere verandering in je profiel als statusupdate te lezen valt voor jouw netwerk.

Vergeet uiteraard niet om nadien de knop weer op ‘Ja’ te zetten voor eventuele belangrijke aanpassingen die de aandacht van anderen kunnen trekken.
Probeer uiteindelijk met toepassing van bovenstaande punten tot een ‘Zeer deskundig’ niveau te komen. Profielen die dit namelijk hebben, krijgen voorrang in zoekresultaten (de zoekmachineoptimalisatie oftewel SEO). Hopelijk zijn de beschreven aandachtspunten een voorzetje om LinkedIn actief te gaan gebruiken zodat dit hét zakelijk netwerk voor jou bij uitstek wordt. En denk niet alleen in Business-to-Business (B2B) of Business-to-Consumer (B2C) maar houdt het vooral ook Human-to-Human (H2H). Zorg uiteraard wel dat je profiel actueel blijft en wees er vooral trots op!

Dit bericht is geplaatst in LinkedIn met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *