De kracht van de hashtag als bindmiddel

Door het gebruik van hashtags is het eenvoudig(er) om gevonden te worden. De hashtag heeft een filterfunctie waardoor je als persoon of bedrijf (sneller) gevonden kan worden. Met de nadruk op kan…

Toen ik zelf met Social Media in contact kwam, was ik vooral benieuwd ‘hoe’ het werkte en ‘welk’ voordeel je er mee bereikt.  Door het volgen van mensen, en vooral het terugvolgen door anderen, ontstond er interactie. Dat maakte het voor mij een stuk interessanter en leuker om er mee door te gaan. Al snel kreeg ik in de gaten dat door het gebruik van hashtags je een groter bereik van bepaalde content bij het juiste publiek kunt krijgen. Belangrijk is dan om het op de juiste manier in te zetten. Uit eigen ervaring sprekende, is dat niet altijd makkelijk. Want zoals Ernst Jan al eerder schreef: “Wordt jouw hashtag wel herkend?” Het is belangrijk om de hashtag spaarzaam te gebruiken en alleen als het van toegevoegde waarde is voor jouw content. Daarnaast zijn er een aantal voorkomende fouten bij het gebruik van hashtags. Denk hierbij aan:

  • Het niet onderzoeken van hashtags. Belangrijk is om aan te haken met een hashtag die bij jouw doelgroep past. Onderzoek of de hashtag al vaker gebruikt is/wordt door anderen. Zo ja, wil je deze dan ook gebruiken waardoor je in dezelfde conversatie van anderen mengt? Maak een lijst op van mogelijke woorden die jij voor jouw doelgroep wilt gebruiken. Onderzoek deze via de zoekbalken bij de diverse sociale mediakanalen.
  • Te veel hashtags gebruiken. Het bericht wordt dan lastiger om te lezen of maakt het vaak onleesbaar. Maak een duidelijke keuze om jouw doelgroep te bereiken.
  • Gebruik geen #onaantrekkelijklangehashtagsomietstelatenzien. De kans dat deze hashtag gebruikt wordt, is zeer klein. Beter is om een hashtag te kiezen die kort en krachtig is waardoor ze goed leesbaar zijn. Denk hierover na of bedenk een paar alternatieven.
  • Tussen de woorden geen spaties gebruiken. Een hashtag wordt namelijk niet meer gelezen als er een spatie tussen staat. Bij gebruik van een spatie tussen de woorden, wordt alleen het eerste woord als hashtag beschouwd.
  • Verander de hashtag niet te vaak. Zorg bij (het promoten van) een merk of terugkerend evenement dat je dezelfde hashtags voor langere tijd gebruikt. Herhaling is de kracht van de boodschap.
  • Hashtags niet goed promoten. Wanneer je een door jou bedachte hashtag wilt gebruiken, laat de mensen weten dat deze bestaat. Promoot ze via de diverse mediakanalen zoals Twitter of Facebook. Denk ook bijvoorbeeld aan uitnodigingen, visitekaartjes, programmaboekjes, flyers of posters. Juist daar waar andere geïnteresseerden jouw boodschap kunnen oppikken.

‘Keep it short and simple.’ Vond het mooi ergens te lezen dat de hashtag een teken in de taal is geworden dat extra betekenis aan een boodschap toevoegt. Denk dat het goed is om dit te onthouden bij het gebruik ervan.

Op de site www.hekjeplekje.nl zijn overzichten te vinden van de meest gebruikte Nederlandse hashtags, gesorteerd op onderwerp.

Om bijvoorbeeld een discussie via Twitter te volgen is http://www.twubs.com een aanrader. Je ziet ook meteen de bij de tweets behorende filmpjes en plaatjes. Je kunt inloggen met je Twitter accountgegevens en meteen meetweeten.

Probeer het uit en hopelijk ervaar jij of jouw bedrijf de kracht van de hashtag als bindmiddel. Doe er je voordeel mee. Succes!

Dit bericht is geplaatst in Content strategie, Social Media Strategie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *