Gebruik van (de juiste) context?

Gebruik van (de juiste) context?

We hebben de begrippen content en consistentie in de vorige columns besproken. Bij goede content gaat het vooral om het boeien en binden. Mensen willen met die bedrijven de conversatie aangaan en deze ook vasthouden. Hierbij wordt de interactie, reactie en de dialoog bedoeld. Doordat het je als lezer boeit, wil je alleen nog maar meer van iemand anders (zijn bedrijf) weten. Geïntrigeerd raken door zaken die je nog niet wist, die je raken of antwoord krijgen op onbeantwoorde vragen. Kortom: je vindt het leuk en prettig om dat te lezen. Daarnaast heeft Ernst Jan het in zijn laatste column over de consistentie gehad. Zoals hij terecht al zei: “Als je marketing goed aan gaat pakken dan heb je een doel, een strategie en een tactiek nodig.” Dit om in te gaan spelen op zaken die vanuit de praktijk te horen of te zien zijn. De consistentie zorgt ervoor dat een bedrijf herkenbaar en een betrouwbare bron van informatie wordt.

Heb je bij jezelf wel eens afgevraagd hoeveel content er tegenwoordig beschikbaar is voor ons allemaal? We krijgen zoveel content te ‘verwerken’ dat het niet meer om de grote hoeveelheid en kwantiteit van content gaat maar over hoe je je kunt onderscheiden daarin. Hierbij komt het begrip context om de hoek kijken. Het plaatsen van content in de juiste content is van grote waarde. Teveel content is niet (meer) relevant voor de klant. Iemand die het als geen ander kan verwoorden is Gary Vaynerchuk. Kijk en luister maar eens naar een stukje uit één van zijn speeches op YouTube. Hij geeft hierin aan dat “thé word” context is.

Aan de hand van een voorbeeld is het misschien het beste duidelijk te maken waar het om zal draaien bij context. Unox verkoopt worst en erwtensoep. Als ze je dit in de zomer voor zullen houden en laten zien, heeft het erg weinig zin. De klant heeft dan veelal erg weinig zin in rookworst en erwtensoep. Doen ze dit in het najaar aan het begin van de winter wanneer het echt koud begint te worden dan heeft het ineens wel zin. De juiste context is hier dus wanneer het kouder wordt, verleiden wij de mensen met onze producten.

Nu zou je voor jezelf al kunnen bedenken wanneer jouw content de juiste context krijgt. Even een boekhouder voorbeeld: Plaats nou niet vlak na 1 april een stukje over inkomstenbelasting maar doe het er voor. Potentiële klanten zijn dan bezig om hun aangifte in te vullen en willen dan juist hulp hebben. Voor je eigen product en/of dienst kan het dus erg verschillen maar het is van grote waarde het in die juiste context te plaatsen. Anders heeft de content veel minder of helemaal geen waarde.

Het gaat erom de juiste content in de juiste context aan te bieden. Het verkoopproces, zeker binnen het zakelijke kanaal, doorloopt een aantal stappen. Er wordt informatie verzameld, vergeleken, afgewogen en er wordt besloten. Je kan je misschien voorstellen dat het aanbieden van één soort content dit de koper niet echt zal helpen. Het opdelen in stukken en met de juiste argumenten komen voor elke fase werkt juist wel.

Maar het is ook van belang de juiste plek voor het publiceren van content te maken of te vinden. Leer jouw klanten of potentiële kopers kennen zodat je weet op welke sociale mediakanalen ze aanwezig en actief zijn. Focus op hun persoonlijke interesses zodat je content maakt vanuit het perspectief van jouw klanten. Dit versterkt de context en maakt de aangeboden content relevanter voor hun. De content krijgt pas waarde in de context waarin die wordt geconsumeerd. Ga de dialoog aan, biedt (relevante) informatie, kijk op wat de klant reageert om vervolgens met een passend aanbod te komen. Kies dan vooral de juiste media kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram of Pinterest op het juiste moment.

Content in de verkeerde context heeft erg weinig waarde. Het is dus zeker van belang daar aandacht aan te schenken. Het kost tijd en energie, en dus geld, wanneer de verkeerde context gebruikt wordt. Bedenk dus goed wanneer je wat plaatst, welke vraag je oplost met jouw content en wanneer dat het beste gebruikt kan worden.

De volgende keer praten we over een andere C, namelijk de conversatie.

Dit bericht is geplaatst in Content strategie, Social Media Strategie met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *